MURID DAN ALAM BELAJAR
TEORI BEHAVIORISME
Di dalam buku Murid dan Alam Belajar yang
saya gunakan sebagai rujukan saya pada semester ini, saya mempelajari banyak
perkara baru mengenai murid dan alam belajar. Terutama sekali pada bab tiga
iaitu teori behavioris yang dipelopori oleh empat orang tokoh ilmuan yang
terkenal iaitu Ivan Pavlov, J.B Watson, E.L Thorndike, dan B.F Skinner. Kebanyakkan
teori pembelajaran mereka adalah dihasilkan daripada pemerhatian dan ujian ke
atas haiwan seperti anjing, tikus, kucing dan burung dalam keadaan bilik
makmal. Ujian mereka ditumpukan kepada tingkah laku haiwan-haiwan tersebut.
Menurut mereka, tingkah laku pelajar boleh diperhatikan, dikawal dan diramal.
Di dalam topik ini, terdapat dua pecahan yang telah dibahagikan mengikut
pendapat tokoh-tokoh di atas iaitu teori pelaziman operan dan juga teori
pelaziman klasik. Kedua-dua pecahan ini mempunyai pernyataan sendiri
tentang pendapat masing-masing dalam bagaimana cara untuk menangani atau
menyelesaikan masalah. Oleh itu, marilah
kita memulakan penerangan dan kaitan yang boleh kita dapati di sekolah
berkenaan teori-teori yang saya pelajari ini.
Pertamanya ialah
berkenaan teori pelaziman klasik Ivan Pavlov. Setelah saya membentangkan tajuk
ini kepada rakan-rakan di dalam kelas, saya dapati bahawa teori ini banyak
berpandukan kepada tiga jenis ransangan iaitu ransangan neutral, rancangan
semulajadi dan rancangan terlazim. Malah pelaziman klasik itu sendiri berupa
satu jenis pembelajaran apabila organisma dapat mengaitkan ransangan neutral
dengan ransangan semulajadi. Hasil bagi gabungan dua ransangan tersebut dan
berulang secara serupa akan menjadi ransangan terlazim. Bagi gerak balas pula,
gerak balas semulajadi adalah gerak balas yang terhasil daripada pantulan atau refleksif dan
manakala gerak balas terlazim pula ialah gerak balas yang berlaku hasil
daripada perkaitan ransangan neutral dan semulajadi.
Di dalam kajian-kajian pelaziman sepanjang tempoh masa
selama hampir 30 tahun, Pavlov mengenal pasti fenomena-fenomena tingkah laku
pelaziman. Di antaranya ialah fenomena generalisasi yang bermaksud rangsangan yang sama akan menghasilkan
tindak balas yang sama. Kedua ialah fenomena diskriminasi yang mana diskriminasi
berlaku apabila individu bertindak balas terhadap sesuatu rangsangan yang
tertentu sahaja dan tidak ada rangsangan yang lain. Ketiga ialah fenomena
penghapusan iaitu berlaku apabila rangsangan terlazim yang
tidak disertai dengan rangsangan tidak terlazim. Kesannya, gerak balas terlazim
akan terhapus. Terakhir ialah pembelajaran semula iaitu proses pembelajaran
dilakukan dari peringkat awal semula.
Tokoh kedua pula iaitu J.B Watson
(1878 – 1958). Watson mempunyai latar belakang kehidupan yang agak teruk dan
hasil daripada itu, dia telah belajar lebih mendalam mengenai apa yang telah
dilaluinya. Watson juga dikenali sebagai bapa behavioris. Watson mendapati
emosi memainkan peranan penting dalam teori ini kerana dalam kajiannya
berkenaan tingkah laku manusia yang mengatakan manusia dapat dikawal da diramal.
Watson menyatakan kanak-kanak mempunyai tiga jenis emosi iaitu marah, takut dan
sayang.
Mengikut Watson, tingkah laku manusia
ialah sesuatu refleks terlazim (conditioned
reflex), iaitu sesuatu gerak balas yang dipelajari melalui proses pelaziman
klasik. Dengan perkataan lain, semua pembelajaran adalah pelaziman klasik. Watson
juga berpendapat gerakan-gerakan refleks yang mudah seperti bersin apabila
hidung gatal adalah gerakan yang berlaku secara semula jadi ataupun tingkah
laku yang diwarisi dan tidak perlu dipelajari.
Watson menjelaskan jenis pembelajaran ini berlaku berdasarkan
kepada dua prinsip yang utama. Pertama ialah Prinsip Kekerapan,(frequency) yang menyatakan bahawa lebih kerap
gerak balas terhadap rangsangan tertentu berlaku, lebih besar kemungkinan gerak
balas yang sama akan berlaku apabila rangsangan itu wujud semula pada masa
kelak dan yang kedua ialah Prinsip Tempoh Kebaruan,(recency) yang menyatakan bahawa semakin baru tempoh kita
menggunakan sesuatu gerak balas terhadap sesuatu rangsangan, semakin lebih
besar kemungkinan kita akan bergerak balas secara serupa terhadap rangsangan
itu, jika rangsangan itu berlaku lagi.
Teori pelaziman operan pula dipelopori oleh E.L
Thorndike (1874 – 1949). Pelaziman operan bermaksud pembelajaran melibatkan
kesan akbiat tingkah laku menjadi kemungkinan kepada tingkah laku seterusnya
diulangi, diteruskan atau dihentikan. Ia juga dikenali sebagai pelaziman
instrumental. Teori yang diperkenalkan ialah connectionism iaitu rangsangan dan
gerak balas akan menjadi kukuh jika kesan tingkah laku yang dihasilkan
memuaskan. Melalui eksperimen yang dijalankan olehnya, Thorndike berpendapat
bahawa pembelajaran berlaku hasil daripada gabungan antara S-R, iaitu stimulus
(rangsangan) dan response (gerak balas). Teori Pelaziman Operan
Thorndike juga dikenali sebagai teori cuba-jaya. Beliau juga
menyatakan bahawa hubungan antara rangsangan dengan gerak balas menjadi lebih
kukuh apabila wujud kesan yang positif dan sebaliknya. Oleh itu, Thorndike
menyarankan bahawa pembelajaran manusia dikawal oleh hukum tertentu, yang
disebut sebagai hukum pembelajaran. Hukum-hukum pembelajaran ini dapat
dibahagikan kepada tiga iaitu Hukum Kesediaan, Hukum Latihan dan Hukum Kesan.
Hukum kesediaan ialah persediaan awal yang merupakan
perkara penting untuk mencapai matlamat atau objektif sesuatu tindakan. Teori
Pelaziman Operan Thorndike mengatakan tiga aspek penting dalam hukum kesediaan
iaitu kesediaan kognitif,afektif dan psikomotor.
Hukum latihan ialah hubungan rangsangan dan gerak
balas yang menjadi kukuh sekiranya adanya pengulangan atau latihan dan
sebaliknya berlaku jika tiada latihan. Untuk menjamin pembelajaran sentiasa
berkesan, latihan perlu dibanyakkan dan dipelbagaikan.
Hukum kesan pula menyatakan bahawa jika sesuatu tindakan
diikuti oleh sesuatu perubahan persekitaran yang menyeronokkan, kebarangkalian
tindakan itu berlaku akan meningkat dan sebaliknya. Selepas gerak balas
terhasil, pertalian antara rangsangan dan gerak balas akan bertambah kukuh,
jika terdapat kesan yang menyeronokkan. Kesan yang negatif akan melemahkan
pertalian antara R-G.
B.F Skinner (1904-1990) pula meneruskan usaha E.L
Thorndike dalam kajian tentang pelaziman operan iaitu pembelajaran yang
menekankan hasil kesan akibat yang membawa kepada tingkah laku baharu, tingkah
laku diteruskan atau diulangi dan sebaliknya. Oleh itu, hukuman dan dendaan,
ganjaran dan peneguhan membawa kesan yang tertentu kepada kemungkinan wujudnya
tingkah laku baharu atau sebaliknya. Teori beliau adalah berasaskan pandangan
teori hubungan (connectionist) oleh Thorndike iaitu rangsangan dan gerak balas
akan menjadi kukuh sekiranya kesan
tingkah laku menyeronokkan. Teori Skinner terkenal kerana konsep peneguhan amat
ditekankan dan disertakan dengan ganjaran dan hukuman. Sehingga sekarang konsep
ini masih diguna pakai dan merupakan satu usaha yang menarik untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran.
B.F Skinner
juga menjelaskan bahawa sesuatu peneguhan boleh bersifat negatif atau positif.
Contoh peneguhan positif adalah pujian, ganjaran, hadiah dan sebagainya. Pujian
adalah penting kerana ia akan mendorong dan memotivasikan diri seseorang pelajar itu
supaya mengeluarkan hasil yang lagi baik pada masa hadapan. Manakala peneguhan
negatif pula tidak boleh disamakan dengan hukuman atau denda. Contoh peneguhan
negatif ialah menyuruh pelajar membuat semula soalan yang salah sebanyak lima
kali lagi. Secara tidak sengaja, ia akan memberi motivasi kepada pelajar dan
juga bukan sebagai dendaan semata-mata.Malah,Hukuman pula terbahagi kepada
hukuman beri (persembah) dan hukuman tarik ( singkir).
Berdasarkan
teori-teori yang dikemukakan oleh keempat-empat tokoh itu, kita sebenarnya
boleh menerapkan amalan-amalan murni tentang pengajaran dan juga pembelajaran
di dalam kelas kini. Implikasi terhadap amalan pembelajaran amat mendalam yang
mana guru boleh mengaplikasikan konsep-konsep pembelajaran ini dalam pengajaran
bagi memastikan pembelajaran boleh berjalan dengan lancar. Bagi memberi
gambaran dengan lebih jelas lagi, beberapa situasi akan diberikan untuk
menunjukkan perkaitan antara konsep dan teori pembelajaran behavioris dengan
amalan pembelajaran di sekolah kini.
Pertama, Ivan Pavlov amat menekankan dari aspek motivasi
yang perlu diberikan kepada para pelajar. Motivasi ini mempunyai pelbagai jenis
contohnya motivasi diri sendiri, motivasi kepada orang lain dan juga motivasi
secara umum. Di dalam proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi boleh
diselitkan sebagai selingan, permulaan atau akhiran pada waktu kelas. Motivasi
ini dapat memberi semangat kepada para pelajar di samping dapat memupuk minat
para murid dan pembelajaran akan berlaku dengan berkesan. Sebaliknya akan
berlaku apabila murid-murid tiada motivasi untuk menghadapi proses
pembelajaran. Murid-murid akan mengalih perhatian mereka kepada perkara lain
kerana mereka sendiri tiada minat untuk
belajar. Namun begitu, guru yang juga seorang motivator seharusnya memulakan
kelas dengan sedikit aktiviti seperti mengutip sampah dan juga melakukan
senaman ringan. Ini adalah kerana persediaan para pelajar penting untuk
menjamin kesempurnaan proses pengajaran dan pembelajaran. Sekiranya murid-murid
menunjukkan reaksi yang mereka tidak berminat pada pembelajaran, guru perlulah
memberi nasihat ataupun motivasi kepada mereka untuk memastikan mereka sedar
bahawa ilmu pengetahuan itu sangat berguna pada kita semua.
Pavlov juga menyarankan guru memperbanyakkan latihan bagi
memastikan kaitan antara rangsangan neutral dengan rangsangan semula jadi
menjadi kukuh. Jikalau pembelajaran terdahulu tidak diberi peneguhan maka
murid-murid akan cepat melupakannya. Selain itu, murid-murid sekiranya
dibiasakan dengan rangsangan yang menyeronokkan, mereka akan menghubungkaitkan
pengalaman itu dengan keselesaan di dalam bilik darjah begitu juga sebaliknya. Ganjaran
yang berupa pujian dan hadiah juga dapat menambahkan semangat para pelajar dan
kesalahan para pelajar perlu ditegur dengan lemah lembut. Oleh itu, guru perlu
memastikan murid-murid merasakan dirinya diterima oleh guru dan juga
rakan-rakannya dan ini akan menghasilkan perasaan selamat dan suka berada dalam
bilik darjah.
Kemudian, Emosi yang positif akan memastikan suasana
pembelajaran berlaku dengan berkesan. Menurut Watson, emosi dapat dikawal dan
diramal . oleh itu, suasana bilik darjah yang mesra, berperaturan, layanan adil
dan seumpamanya dapat membentuk emosi yang positif. Begitu juga dengan minat
murid-murid terhadap setiap mata pelajaran yang mana minat murid-murid boleh
dibentuk atau dihapuskan melalui proses pelaziman. kaedah pengajaran yang
menarik boleh menimbulkan rasa minat di kalangan para pelajar . Contohnya,
penggunaan alat bantu mengajar yang pelbagai. Murid-murid akan berasa lebih
seronok sekiranya pembelajaran mereka disertakan dengan bahan yang konkrit.
Selain itu, guru perlu mempelbagai aktiviti semasa proses pembelajaran berlaku.
Guru boleh mengadakan pembelajaran di luar bilik darjah dan ini akan
menimbulkan minat murid-murid terhadap proses pengajaran.
Pavlov juga menyatakan bahawa latihan yang berterusan
amat diperlukan kerana ingin memastikan perkaitan rangsangan neutral dan
rangsangan semulajadi kukuh. Pembelajaran berlaku di sekolah pada setiap sesi
dan penyampaian ilmu sentiasa berlaku pada setiap masa. Jadi, untuk menguatkan
ingatan para pelajar dengan apa yang telah dipelajari, teknik peneguhan amat
penting supaya pelajar tidak mudah lupa akan apa yang telah dipelajari.
Emosi yang
stabil dan positif boleh memastikan suasana pembelajaran berjalan dengan lancar
dan berkesan. Menurut Watson, emosi murid-murid ini boleh dibentuk melalui
proses pelaziman. oleh yang demikian, guru hendaklah memainkan peranan untuk
memastikan emosi positif dibina di dalam diri pelajar. Suasana bilik darjah
yang kondusif,menarik, dan selesa dapat membentuk emosi yang positif. Begitu juga
dengan minat murid-murid terhadap setiap mata pelajaran yang mana minat
murid-murid boleh dibentuk atau dihapuskan melalui proses pelaziman. Oleh itu,
keadah pengajaran guru hendaklah menarik bagi memastikan timbulnya minat para
murid untuk belajar. Banyak cara untuk memastikan keadah pengajaran dan
pembelajaran berlaku dengan menarik serta menyeronokkan. Contohnya, penggunaan
alat bantu mengajar yang pelbagai. Murid-murid akan berasa lebih seronok
sekiranya pembelajaran mereka disertakan dengan bahan yang konkrit. Selain itu,
guru juga boleh mengadakan sesi pembelajaran di luar kelas juga kerana ia dapat
mengembangkan minda para pelajar. Beri peluang kepada pelajar untuk belajar
secara selesa supaya mereka dapat memahami dan mengingati apa yang telah dipelajari.
Selain itu, proses pembelajaran juga perlu berpandukan
kepada dua prinsip yang dinyatakan oleh Watson iaitu Prinsip
Kekerapan,(frequency)
dan Prinsip Tempoh Kebaruan,(recency).
Prinsip kekerapan membawa implikasi bahawa murid-murid perlu memahami dan
mengulangkaji setiap tajuk dalam sesuatu mata pelajaran dengan kerap. Pelbagai
cara yang dapat murid-murid lakukan mengikut kemahuan dan kemampuan diri
sendiri seperti membuat latihan, belajar secara berkumpulan ataupun membuat
carta minda yang akan memudahkan murid-murid untuk mengulangkaji pelajaran. Ini
akan menjamin kebolehan mereka untuk mengingat kembali konsep-konsep pelajaran
dengan mudah.
Prinsip
kebaruan iaitu setiap murid-murid perlu membuat ulangkaji pelajaran dengan
sempurna sebelum menempuh peperiksaan. Ulangkaji dan juga peneguhan perlu
dilakukan secara berterusan bukannya pada tempoh ataupun waktu-waktu tertentu
sahaja. Guru perlu memainkan peranan penting dalam memastikan kedua-dua prinsip
ini boleh dijalankan didalam kelas sewaktu proses pembelajaran berlaku. Guru
boleh menyediakan soalan-soalan berbentuk pengukuhan untuk memantapkan lagi
tahap kefahaman murid-murid. Peranan guru ini akan memastikan proses pengajaran
serta pembelajaran akan berlaku dengan baik sekali.
Konsep hukum
kesediaan boleh diperluas untuk digunakan di dalam bilik darjah. Seseorang
murid itu perlu bersedia dari segi mental, minat dan sikap dan psikomotor
sebelum pembelajaran berkesan dapat berlaku. Guru sepatutnya mengaitkan
pembelajaran baharu dengan pengetahuan sedia ada. Ini akan menyediakan situasi
yang memberangsangkan dan seterusnya membangkitkan rasa ingin tahu serta
motivasi dalam diri murid-murid. Selain itu, menurut Thorndike, latihan dan pengulangan akan meningkatkan
keberkesanan pembelajaran. Ia juga boleh meningkatkan kemahiran dan ingatan
pelajar. Oleh itu, guru sepatutnya menyediakan latihan yang banyak kerana
latihan yang disediakan ini adalah peneguhan kepada pembelajaran yang telah
berlaku itu. Menurut Thorndike dalam hukum latihan, perkaitan antara rangsangan
dan gerak balas (R-G) akan bertambah kukuh melalui latihan yang diulang-ulang.
Seseorang individu akan menguasai kemahiran jika latihan diadakan. Hukum
latihan menyatakan bahawa sesuatu tingkah laku akan diteguhkan melalui aplikasi
dan akan dilemahkan tanpa pengukuhan.
Oleh itu,
penyediaan latihan serta peneguhan secara berterusan daripada guru-guru akan
membantu murid-murid dalam proses pembelajaran mereka. Mereka akan memahami
konsep serta apa yang mereka pelajari dengan lebih cepat dan mudah.
Selain
itu juga, guru-guru perlu menyediakan satu kaedah pengajaran yang menarik serta berkesan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran didalam kelas. Ini akan memberi rangsangan yang positif kepada
murid-murid apabila bahan pembelajaran yang disediakan itu menarik minat mereka
untuk belajar. Bahan-bahan bantu mengajar amat penting pada masa kini terutama
kepada murid-murid sekolah rendah kerana mereka belajar melalui proses
pemerhatian serta sentuhan. Oleh itu, bahan-bahan yang maujud dan konkrit perlu
disediakan untuk menambahkan lagi minat serta membantu mereka untuk memahami
sesuatu konsep dengan mudah.
Sistem pembelajaran kini amat menekankan proses
peneguhan. Peneguhan boleh dalam pelbagai bentuk seperti latihan, ulangkaji
secara berterusan ataupun pujian. Tetapi, peneguhan ini hendaklah diaplikasikan
oleh guru secara betul dan bersesuaian dengan situasinya. Sebagai contoh, guru
memberi latihan dan pujian haruslah diberikan oleh guru kepada murid-murid
sekiranya mereka berjaya menyelesaikan sesuatu masalah itu ataupun latihan yang
diberikan tadi. Pujian tersebut akan memberi dorongan dan juga semangat kepada
mereka untuk meneruskan prestasi baik di dalam bilik darjah. Seterusnya, mereka
akan lebih bermotivasi untuk meneruskan proses pembelajaran mereka. Tetapi,
pujian adalah satu bentuk ganjaran dan guru-guru digalakkan untuk terlalu
memberi pujian kepada murid-murid. Hal ini kerana, murid-murid yang mendapat
pujian akan merasa bangga diri manakala murid-murid yang tidak mendapat pujian
akan merasakan diri mereka tersisih dalam kelas tersebut.
Selain
itu, teori pembelajaran behavioris memberi kesan kepada proses pengajaran serta
pembelajaran yang mana proses ini dijalankan secara berturutan mengikut
peringkat-peringkat yang ditetapkan. Ini akan memudahkan lagi proses pemahaman
murid-murid kerana proses ini akan bermula dari peringkat mudah kepada yang
lebih kompleks. Sebagai contoh, murid-murid akan belajar proses mengenal nombor
terlebih dahulu. Selepas dapat menguasai
peringkat ini, mereka akan beralih kepada peringkat yang lebih kompleks iaitu
operasi tambah, tolak, darab dan juga bahagi. Untuk memastikan murid-murid
dapat menguasai dengan baik di setiap peringkat, peranan guru amat penting.
Guru perlu mengusun langkah pengajaran secara sistematik dan jika perlu, adakan
aktiviti untuk setiap peringkat pembelajaran. Hal ini kerana, murid-murid akan
cepat memahami sesuatu pembelajaran sekiranya mereka dapat merasai proses
pembelajaran tersebut.
Mengikut
pendapat B.F Skinner, guru perlu mempraktikkan peneguhan berkala nisbah atau
juga jeda masa berubah semasa proses pengajaran dan pembelajaran kerana
murid-murid akan sentiasa bermotivasi dan bersedia untuk memberikan perhatian
kepada aktiviti pembelajaran. Hal ini kerana, murid-murid tidak akan dapat
menjangkakan bila mereka akan diuji. Sebaliknya, murid-murid akan bermotivasi
pada waktu-waktu tertentu sahaja sekiranya guru mengamalkan peneguhan berkala
nisbah atau juga jeda masa tetap.
0 comments:
Catat Ulasan