Home About-us Privacy Policy Contact-us Services

Isnin, 6 Oktober 2014

Teori Negara Abu Alam Al Maududi oleh ZIHAM ZAWAWI

ad+1

Abu Alam Al Maududi atau Sayyid Abul A’la Maududi[1] merupakan seorang ahli falsafah, sasterawan dan aktivis yang aktif dalam perjuangan dan pergerakkan Islam di seluruh dunia. Beliau yang lebih dikenali sebagai Maulana Maududi telah lahir tanggal 3 Rejab 1321H bersamaan 25 September 1903 di Aurangabad, Hyderabad[2], India. Dalam usianya menjangkau 76 tahun sebelum beliau meninggal dunia, beliau telah menulis lebih 120 buah buku dan risalah serta lebih 1000 ucapan[3]. Fokus penulisan beliau adalah tertumpu kepada ilmu tafsir, etika, kajian sosial dan permasalahan perjuangan Islam. Karya termasyhur beliau adalah dalam bahasa Urdu iaitu Tafhim al-Qur’an (Ke Arah Memahami al-Quran); ianya mengambil masa lebih kurang 30 tahun untuk siap[4]. Tafhim al-Quran telah diterjemahkan ke dalam berbagai – bagai bahasa seperti Arab, Inggeris, Turki, Parsi, Hindi, Perancis, Jerman, Swahili, Tamil, Malayalam, Kannada dan Bengali.
Falsafah perjuangan Maulana Maududi tampak jelas dipengaruhi perjuangan Sayyid Qutb di Mesir yang gah dengan perjuangan Jamiat al-Ikhwan al-Muslimun. Maulana Maududi menerima konsep yang dibawa oleh Shah Waliullah bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan sempurna serta merupakan agama tamadun yang universal. Ini adalah asas kepada perbezaan antara Islam dengan Jahiliah. Maulana Maududi mahu konsep perpaduan ummah dan Islam sebagai satu cara hidup, benar – benar difahami. Al-Quran dan As-Sunnah hendaklah dipatuhi dan dilaksanakan secara total. Bagi beliau, dalam sejarah Islam, tidak semua perjuangan dimenangi oleh Islam. Namun, jika umat Islam mengamalkan Islam, kemenangan pasti dalam genggaman.
Maududi juga jelas dalam teori negara yang diasaskan oleh beliau. Konsep teori yang dibangunkan oleh Maududi meliputi konsep negara dan pemerintahan serta tujuannya, dasar negara, demokrasi, struktur pemerintahan, dan hukum menurut pandangan Maududi. Asas kepada teori negara Maududi ini ialah “Islam as the way of life” atau Islam sebagai satu hidup yang secara total harus menjadi intipati semua corak kehidupan semua muslimin dan muslimat. Maududi menjelaskan bahawa jika umat Islam pada zaman moden ini mahukan kejayaan seperti zaman kegemilangan emas yang telah dilewati pada awal tradisi Islam, maka umat Islam harus kembali kepada dua sumber terpenting dalam Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah[5] secara mutlak.
Teori ini dengan jelas mencadangkan agar sistem pemerintahan yang sedang dijalankan pada abad moden ini diubah kepada acuan sistem pemerintahan yang telah dibangunkan oleh Rasulullah S.A.W. dan Khulafa ar-Rasyidin. Beliau menolak sistem pemerintahan yang sedang dijalankan pada zaman moden ini, ianya hanya memperjuangkan simbol Islam tanpa penerapan secara total makna dan falsafah perjuangan Islam yang sebenar. Maududi menolak sistem demokrasi yang menegakkan kedaulatan rakyat, alternatifnya beliau menawarkan sistem kekhalifahan dengan fahaman kedaulatan kepada Tuhan dan manusia harus tunduk kepada aturan Tuhan kerana manusia hanya merupakan khalifah atau wakil Allah di muka bumi ini. Maududi juga secara keras menolak idea sosialisme, sekularisme,komunisme, liberalisme dan pelbagai lagi idea dan teori yang dihebahkan oleh cendikiawan – cendikiawan barat.
Dari aspek struktur pemerintahan negara, Maulana Maududi teguh menyatakan bahawa struktur pemerintahan yang telah diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. dan Khulafa ar-Rasyidin sebagai satu sistem dan struktur yang masih relevan dan mempunyai peratusan keberjayaan yang tinggi untuk diaplikasikan pada zaman moden ini. Maududi yakin dengan struktur ini kerana di dalam sistem pemerintahan warisan Rasulullah S.A.W., undang – undang dan hukum bukannya diasaskan oleh manusia. Sebaliknya, undang – undang dan hukum datang daripada Allah dan manusia perlu mengadaptasikan wahyu tersebut mengikut kesesuaian dan perubahan zaman. Beliau menolak sekeras – kerasnya undang – undang moden yang kebanyakkannya diambil intinya daripada undang – undang barat.
Unsur persamaan, keadilan dan kebebasan menjadi tulang belakang kepada beberapa ideologi penubuhan negara.  Komunisme dan sosialisme lantang dengan unsur persamaannya manakala sistem demokrasiyang kukuh pada abad ke-21 ini berdiri megah dengan slogan keadilan dan kebebasan. Maurice Joly[6]yang menulis sebuah buku berjudul Dialog dalam Neraka antara Montesquieu dan Machiavelli, yang ditulis sekitar 1864 mempromosikan kebenciannya terhadap kediktatoran Napoleon III dan menyuarakan pendapatnya tentang liberalisme dan demokratik melalu watak Montesquieu[7]. Sekularisme pula yang dengan jelas memisahkan agama daripada cara hidup, secara khusus bertentangan dengan ideologi Maududi. Penentangan Maududi terhadap sekularisme ini semakin hebat apabila muncul Kamal At-Tartuk.
Demokrasi merupakan satu kata yang mempunyai konotasi isltilah yang khusus, yang dengan sengaja diciptakan oleh pencetusnya untuk menubuhkan suatu sistem pemerintahan tertentu, yang dibangunkan atas asas rakyat sebagai sumber kekuasaan. Berdasarkan demokrasi, rakyat diberi hak untuk membuat undang – undang, dalam situasi ini istilah kedaulatan rakyat diagung-agungkan. Kedaulatan rakyat ini wujud bila rakyat berkuasa, memiliki hak untuk berparti dalam proses politik dengan tujuan menjamin kepentingan seluruh rakyat. Sistem ini dengan jelas nampak rapuh kerana sesiapa sahaja boleh menjadi teraju kepada kepemimpinan negara asalkan individu tersebut mempunyai pengaruh yang hebat. Pengaruh tersebut boleh diperolehi melalui pelbagai cara sama ada positif mahupun negatif. Hal ini yang dibimbangi Maududi kerana dengan jelas, menurut sejarah, banyak negara Islam jatuh kerana dikotori dengan anasir jahat yang masuk ke parlimen – parlimen dan istana – istana presiden melalui akar umbi demokrasi.
Contoh yang paling dekat dengan Islam ialah keruntuhan sistem pemerintahan Khalifah Islam di Turki yang didalangi oleh Kamal at-Tartuk yang ditaja oleh Zionis. Kamal yang telah dilatih sejak kecil oleh Zionis untuk menguasai pelbagai bidang ilmu yang digunakan untuk meraih pengaruh dan menawan hati seluruh penduduk Turki. Dengan pengaruh yang telah diperolehinya itu, Kamal berjaya menakluk Turki dan mengajak rakyat Turki meruntuhkan sistem pemerintahan Khalifah yang merupakan warisan sistem pemerintahan Khulafa ar-rasyidin. Hal inilah yang dibimbangi oleh Maududi sekaligus, beliau menyarankan agar semua negara Islam agar kembali kepada sistem pemerintahan Islam yang berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah dan bukannya semata bertunjangkan demokrasi.
Pada pertengahan abad zaman kegelapan Eropah – “the dark middle age”, demokrasi muncul bagi menolak slogan I’etat c’est moi (saya adalah negara) yang digantikan dengan Jargon vox populi vox dei (suara rakyat adalah suara tuhan)[8]. Mulai sangat inilah, satu demi satu kerajaan beraja dijatuhkan oleh rakyat dan digantikan dengan satu sistem yang amat baharu pada ketika itu iaitu demokrasi. Satu demi satu revolusi dianjurkan dan berjaya mengulingkan pemimpin – pemimpin seperti Napoleon dan Tsar. Kosmologi Descartes, Leibniz, Spinoza dan Malebranche pada waktu ini amat dipuji kerana keluasan ilmunya dan mereka membuka mata warga Eropah untuk setuju dengan teori dan ideologi demokrasi.
Sekularisme pada hakikatnya wujud sebagai pelengkap kepada demokrasi. Harvey Cox [9] mengemukakan komponen – komponen sekularisme yang terdiri daripada disenchanment of nature, desakralisasi politik, dan dekonsentrasi nilai-nilai. Disenchanment of nature merujuk kepada pembebasan alam dari nilai – nilai agama agar masyarakat dapat maju dan membangun dengan melakukan perubahan dengan bebas tanpa kekangan agama. Dengan kata lain, hukum hakam yang terdapat dalam agama perlu dipandang enteng kerana ianya hanya menyusahkan dan merupakan satu halangan dalam mencapai kemajuan. Desakralisasi politik bermaksud penghapusan legitimasi agama ke atas pihak berkuasa dan kekuasaan. Hal ini adalah syarat untuk mempermudahkan kelangsungan perubahan sosial dan politik dalam proses sejarah. Sementara itu, dekonsentrasi nilai – nilai pula merujuk kepada penyamataraan setiap sistem nilai, termasuknilai – nilai agama, supaya manusia bebas melakukan perubahan – perubahan tanpa terikat lagi dengan nilai – nilai agama yang bersifat mutlak[10].
Kapitalisme merupakan satu lagi ideologi yang muncul sebagai pelengkap kepada demokrasi. Secara tegasnya, kapitalisme dan sekulerisme merupakan satu kesatuan jitu yang tidak boleh dipisahkan. Machperson dalam bukunya bertajuk “The Real World Democracy” (1971) menyatakan bahawa demokrasi liberal hanya akan tumbuh dan berkembang dalam masyarakat yang perkembangan kapitalismenya relatif tinggi. Menurut Macpherson:
“Liberal democracy is found only in countries whose economic system is wholly predominantly that of capitalist enterprise. And, with few and mostly temporary exception, every capitalist country has a liberal democratic political system”.[11]
Seringkali penganut – penganut kapitalis menyebut ideologi mereka sebagai “sistem demokrasi” walaupun pada hakikatnya konotasi tersebut tidak tepat. Hal ini kerana; pertama, demokrasi bukanlah diasaskan oleh kaum kapitalis. Orang Yunani, beratus tahun dahulu telah terlebih dahulu mencetuskannya. Kedua, kaum kapitalis bukan satu – satunya pihak yang mengamalkan demokrasi. Penganut dan pengamal Sosialis-Marxis juga menyatakan diri mereka sebagai pengamal demokrasi. Sampai saat akhri kejatuhan sosialis, mereka tetap menyatakan bahawa mereka mengamalkan demokrasi[12].
Biarpun, pihak – pihak sekularisme dan kapitalisme sebagai pendukung demokrasi beserta sosialisme dan komunisme menganjurkan kepada persamaan, keadilan dan kebebasan, perlu diingat bahawa manusia ini adalah insan yang lemah. Buku – buku sejarah telah banyak mencoretkan kejatuhan banyak ketamadunan sejak zaman kemunculan kerajaan Mesopotamia hinggalah kepada keruntuhan Soviet Union, adalah berpunca daripada kebebasan yang tiada hadnya dan pengasingan nilai – nilai agama dalam proses perubahan ke arah kemajuan. Nilai persamaan pula adalah bervariasi menurut ideologi. Komunisme dan sosialisme mendukung secara mutlak nilai persamaan ini manakala kapitalisme menolak secara total. Dalam masyarakat kapitalisme, orang yang paling banyak hartanya adalah orang yang paling dihormati dan disegani. Asasnya, menurut kapitalisme, penyedia modal adalah individu atau firma yang paling kaya di sesebuah negara.
Justeru itu, Maududi bangkit dengan menyeru negara – negara Islam agar kembali berpegang kepada sistem pemerintahan yang dipraktikkan oleh Rasulullah S.A.W. dan Khulafa ar-Rasyiddin dan menolak segala ideologi yang dicipta oleh barat yang sememangnya bertentangan dengan ajaran al-Quran dan as-Sunnah. Biarpun secara teorinya, ideologi – ideologi tersebut tampak jelas mampu membina sebuah negara yang kuat. Namun, dari aspek praktisnya, ianya lemah dan rapuh. Lalu, Maududi bangkit dengan bermotivasikan perjuangan Sayyid Qutb di Mesir dengan melaungkan kebimbangannya dengan perciptaan teori negaranya dimulai dengan Pakistan.
Namun begitu, Maududi tidak menyisihkan unsur – unsur tersebut dalam teori negara beliau. Persamaan, keadilan dan kebebasan sedari dahulu lagi sudah termaktub dalam sistem pemerintahan yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. dan para Khulafa ar-Rasyidin. Secara dasarnya, teori negara Al-Maududi diasaskan pada slogan “Islam as the way of life” yang mana tonggak kepada pembinaan sebuah negara adalah berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Undang – undang dan hukum hakam pula digali daripada kedua – dua sumber tersebut. 




[1]JugadikenalisebagaiAbulA’laMaududiatau Syed MaudoodiatauMawdudi.
[2]Kinidikenalisebagai Maharashtra.
[3]700 ucapanbeliautelahdirakamdandisebarkan.
[4]RujukShort Biography of AbulalaMaududi.
[5]Jugatermasuk al-QiasdanIjmakparaulama’.
[6]DalamBruinessen, M. v. (1993, Oktober 9). Yahudi Sebagai Simbol dalam Wacana Islam Indonesia Masa Kini. Yogyakarta, Indonesia.
[7]Dalamcatatanuntukceramah yang disampaikan di DIAN (Institut Dialog Antar-Iman di Indonesia), Yogyakarta pada 9 Oktober 1993 dankepadaJamaah Masjid Shalahuddin, Yogyakarta pada 17Oktober 1993.
[8]Taufiq. (2006). Pandangan Islam Terhadap Demokrasi.
[9]DiambildariTaufiq (2006).Rujukbibliografi.
[10]Rais, M. (1991). Cakrawala Islam: Antara Cita dan Fakta. Bandung: Mizan.
[11]Machperson. (1971). The Real World of Democracy. Oxford: Clarendon Press.
[12]Zallum, A. (2001). Serangan Amerika untuk Menghancurkan Islam (3 ed.). Jakarta: Pustaka Thariqul Izzah.





1 ulasan:

Flag Counter
Home About-us Privacy Policy Contact-us Services
Copyright © 2014 GobokGuru | All Rights Reserved. Design By Blogger Templates | Free Blogger Templates.