Home About-us Privacy Policy Contact-us Services

Isnin, 23 Januari 2017

Konsep KOMSAS dalam mata pelajaran Bahasa Melayu

ad+1

Komponen Kesusasteraan dalam Bahasa Melayu diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 2000. KOMSAS dikenali sebagai suatu inovasi dalam dunia pendidikan Bahasa Melayu (Samat Buang, 2004). Di sekolah – sekolah menengah, KOMSAS dilaksanakan secara berperingkat mulai Mac, 2000 bagi pelajar Tingkatan 1 dan 4, tahun 2001 bagi Tingkatan 2 dan 5, dan tahun 2002 bagi Tingkatan 3 (Chew, 2009). Di sekolah rendah pula, program pembelajaran sastera telah dilaksanakan pada tahun 4 pada tahun 2005, Tahun 5 pada tahun 2006, dan Tahun 6 pada tahun 2007 secara rintis.
KOMSAS bukan diajar sebagai satu subjek dalam aliran perdana persekolahan. KOMSAS diajar sebagai satu bahagian dalam kurikulum bahasa Melayu murid tahun 4 sehingga pelajar tingkatan 5. Hal ini bermakna, kesemua murid dan pelajar yang mengikuti kurikulum Malaysia akan belajar mengenai KOMSAS. Namun begitu, teks KOMSAS yang dipilih diwujudkan secara berasingan bagi pelajar sekolah menengah manakala bagi murid sekolah rendah, teks diselitkan dalam buku teks bahasa Melayu KBSR dan KSSR.
Selain itu, pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengikuti aliran sastera akan mempelajari mata pelajaran Pendidikan Kesusasteraan Melayu yang mana mereka akan mendalami dengan lebih khusus lagi elemen sastera ini. Pada tahun 2001, komponen ini mula diuji dalam mata pelajaran bahasa Melayu pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Senarai karya komponen kesusasteraan Melayu dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5 boleh dirujuk kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/2000 bertarikh 23 Februari 2000. Senarai karya telah mengalami beberapa perubahan setelah dilakukan penyemakan.

0 comments:

Catat Ulasan

Flag Counter
Home About-us Privacy Policy Contact-us Services
Copyright © 2014 GobokGuru | All Rights Reserved. Design By Blogger Templates | Free Blogger Templates.