Komunikasi lisan melibatkan perbualan atau
percakapan dan penulisan yang bertujuan menyampaikan mesej dari satu pihak ke
satu pihak yang lain. Pihak yang menerima mesej itu pula akan kemudiaanya akan
memproses mesej tersebut. Komunikasi jenis ini tidak terhad kepada interaksi
‘face-to-face’ semata-mata, malah komunikasi virtual seperti di alam maya dalam
bentuk ‘chatting’ dan emel juga dapat dikategorikan dalam komunikasi lisan
kerana tujuannya ialah sama iaitu menyampaikan mesej.
Komunikasi bukan lisan pula adalah komunikasi
yang melibatkan gerak laku atau tingkahlaku seseorang individu yang ditunjukkan
dengan menggunakan postur tubuh atau gerak bahasa badan, mimik muka termasuk
mata hidung dan bibir. Contohnya menggelengkan kepala memberikan maksud tak
mahu atau tidak bersetuju serta mengangguk-angguk membawa kepada tanda
persetujuan termeterai.
Umum mengetahui komunikasi lisan mahupun bukan
lisan digunakan oleh semua secara menyeluruh di muka bumi ini. Oleh hal yang
demikian, kepelbagaian penggunaan komunikasi terutamanya komunikasi bukan lisan
adalah berbeza antara satu sama lain. Perbezaan yang ketara atau kelainan yang
selalu dapat diperhatikan ialah perbezaan yang terjadi lebih menjurus dek keunikan
sesebuah budaya yang diamalkan.
Komunikasi lisan dapat difahami dengan
memahami penggunaan bahasa yang disampaikan dan apa yang ingin dikongsikan.
Maksudnya, komunikasi telah berlaku apabila si penerima mesej dapat membaca apa
yang disampaikan oleh pengirim. Namun, pelbagai persoalan boleh timbul dalam
usaha kita untuk memahami maksud di sebalik penggunaan komunikasi bukan lisan
yang berbeza mengikut persekitaran penggunaannya. Komunikasi bukan lisan juga
sebenarnya membantu dalam usaha menerangkan sesuatu dengan lebih berkesan.
Kadangkala ianya membawa maksud tertentu tetapi adalah menjadi satu agen yang
bersifat melengkapi untuk komunikasi bukan lisan bertindak bersama komunikasi
lisan yang dijalankan.
0 comments:
Catat Ulasan