Home About-us Privacy Policy Contact-us Services

Jumaat, 27 Januari 2012

Strategi pengajaran generatif dalam menggunakan genre KOMSAS dalam pendidikan Bahasa Melayu

ad+1

Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran genre KOMSAS dalam bahasa Melayu. Menurut Noriati, Ying & Sharifah Fakhriah (2009),  suatu kemahiran merancang dan mengurus kaedah dan teknik pengajaran untuk mencapai hasil pembelajaran. Terdapat pelbagai strategi pengajaran yang diamalkan dalam sistem pendidikan pada masa kini. Antaranya ialah strategi pengajaran direktif, strategi pengajaran mediatif, strategi pengajaran generatif, strategi pengajaran melalui pemerhatian, strategi pengajaran kontekstual, strategi pengajaran kajian masa depan, dan strategi pengajaran metakognitif.
Strategi pengajaran generatif merupakan satu pendekatan yang dapat membantu pelajar mereka cipta pengetahuan dan membentuk cara baharu serta kreatif untuk menyelesaikan masalah. Pendekatan ini bertujuan untuk merangsang imaginasi pelajar dengan penggunaan metafora. Pengajaran generative boleh digunakan untuk penulisan ekspresif serta membentuk penyelesaian masalah bukan rutin dan inkuiri. Dalam menggunakan genre KOMSAS, genre puisi moden iaitu sajak amat sesuai diajar menggunakan strategi ini. Guru akan membentangkan dua sajak yang mempunyai tema yang hampir sama. Guru akan membimbing murid memahami kedua – dua sajak tersebut dan seterusnya mengemukakan analogi bagi setiap sajak. Banding beza kedua – dua analogi akan dilakukan bagi mengesan persamaan dan perbezaan kedua – dua sajak. Dengan itu, murid akan dapat memahami maksud tersirat kedua – dua sajak dengan lebih mendalam.

0 comments:

Catat Ulasan

Flag Counter
Home About-us Privacy Policy Contact-us Services
Copyright © 2014 GobokGuru | All Rights Reserved. Design By Blogger Templates | Free Blogger Templates.