Rabu, 20 Januari 2016

Konsep pembundaran dalam Matematik

Penganggaran merupakan satu konsep yang mana sesuatu nombor itu sama ada nombor bulat atau nombor perpuluhan ditukar nilainya kepada nilai yang paling hampir dengan kehendak nilai yang dimahukan. Contohnya, jika jawapan akhir yang dimahukan adalah kepada puluh yang terdekat, nilai nombor tersebut akan dianggarkan kepada nilai puluh yang paling hampir. Anggaran menurut Wikipedia bermaksud “…the process of finding an estimate, or approximation, which is a value that is usable for some purpose even if input data may be incomplete, uncertain or unstable”. Dalam laman web MathIsFun.com pula, anggaran bermaksud “…, estimation is finding a number that is close enough to the right answer. You are not trying to get the exact answer but what you want is something that is good enough (usually in a hurry!)”.
Pembundaran yang diambil daripada kata akar “bundar” mempunyai maksudnya yang tersendiri. Menurut Kamus Dewan, kata bundar membawa maksud bujur seperti bentuk bulat yang dileperkan, buntar. Definisi ini jelas tidak menepati konsep matematik yang sedang dibincangkan. Pembundaran merupakan satu kemahiran matematik yang mana digit – digit nombor dihampirkan kepada nilai tempat yang dikehendaki. Hasilnya kurang tepat tetapi amat mudah dan membantu dalam penyelesaian masalah harian. Menurut Mok Soon Sang (2003), “…approximation is an operation of rounding off a certain number up to a value nearest to its place value stated”.
Jelas di sini, pembundaran merupakan satu strategi yang digunakan untuk menganggar sesuatu nilai. Namun begitu terdapat tiga masalah yang sering dihadapi oleh murid dalam mempelajari bundar. Pertama, mereka keliru tentang pembundaran terutamanya bila nombor yang dibundarkan perlu ditambah nilai 1 atau tidak. Kedua, murid tidak faham konsep pembundaran. Ketiga, murid tidak tahu cara yang betul untuk menulis nombor yang telah dibundarkan. Justeru itu, guru perlu menggunakan strategi dan pendekatan yang sesuai untuk memastikan murid menguasai dan memahami konsep pembundaran itu. Terdapat banyak strategi yang digunakan dalam melakukan pembundaran. Antaranya ialah penggunaan garis nombor dan teknik “kawan besar” dan “kawan kecil”.

3 ulasan: